A magánéletemet csak annyira szeretném belekeverni zenészlétem krónikájába, amennyire feltétlenül szükséges. Életemnek ezt a szakaszát viszont kívülálló nem értheti meg intim életrajzi adalékok nélkül.

Hogy miért volt életem eddigi legrosszabb éve az 1988-1989-es tanév? Számtalan okot tudnék felsorolni. Ezek közül a legsúlyosabbak: botrányos körülmények között elváltak a szüleim (és a válás utáni együttélésben sem volt sok köszönet), megbuktam a gimnáziumban, valamint az átlagosnál érzékenyebb kamaszlelkemet rengeteg bántás és gúny viselte meg (hatalmukkal visszaélő tanárok és kegyetlen fiatalok részéről). A felsorolt három tényező oda-vissza gerjesztette egymás hatását, és kisebb csoda, hogy mindezt ép lélekkel (ha annak lehet mondani...) vészeltem át.

Mégis volt ebben az évben jó néhány olyan jó élmény, amely azon túl, hogy segített nekem elviselni ezt az időszakot, hatással volt későbbi rockzenész-életemre is. Essen most inkább ezekről szó, de előfordulhat, hogy időnként a rossz emlékek is kibújnak majd a sorok közül...

Az általános iskola után a soproni Erdészeti Szakközépiskolába szerettem volna menni, de a felvételim kellően befolyásos vadász rokonok és ismerősök híján sikertelen volt. Pontosabban lett volna protekcióm, de az éppen a válással elfoglalt szüleim nem éltek vele. Egyébként is érdekes lett volna egy újpalotai betondzsungelben felnőtt srác a vadászpalánták között... Egyértelműen azért választottam ezt az iskolát, hogy minél messzebb kerüljek a fővárostól és közelebb a természethez. A nagyszülőknél hol az Alföldön, hol a Bakonyban töltött hétvégék és nyaralások során egyfolytában az erdőt, a mezőt és a vizek partját jártam, innen a máig tartó természetimádatom, ami kézenfekvővé tette az iskolaválasztást, de mint már mondottam, ez nem sikerült, így a rákospalotai Dózsa György Gimnázium tanulója lettem - mindössze egyetlen viszontagságos tanév erejéig.

A sok rossz mellett azért volt jó is abban az iskolában: változatos társadalmi hátterű és zenei ízlésű társak közé kerültem, az iskolarádióban a rock klasszikusai és az akkori legfrissebb zenék szóltak, és rendszeresek voltak az élő zenei produkciókat felvonultató bulik. Eleinte úgy tűnt, megtalálom a helyemet ebben a pezsgésben, és új barátokra lelek, de ahogy telt az idő, úgy romlott a helyzetem. Sokszor idétlen és félszeg kamasz-énem, melyet az otthoni bizonytalanság is folyamatosan nyomás alatt tartott, mágnesként vonzotta az áldozatot kereső tanárokat és diáktársakat, valamint a velem egykorú lakótelepi suttyókat - a felsorolt csoportok képviselői minden alkalmat megragadtak arra, hogy kellemetlenné tegyék az életemet. Talán ha egy kicsit stabilabb háttérrel és nagyobb lelkierővel rendelkezem, leperegnek rólam a sértések és bántások, de így borzasztó rossz volt mindezt átélni.

Volt azonban néhány jó arc, akikre a mai napig jó szívvel emlékezem: a teljesség igénye nélkül most csak azokat említeném meg, akikhez "zenei vonalon" volt némi közöm. Lindner "Stadion" Dávid ismertetett meg a metál különböző irányzataival, és párszor marhultunk egyet, közös "felvételeket" készítve. Hollósy Dávid (ma már Kanadában él és Da' Vidd néven alkot) egy igazán jó fej punk-hippi keverék (érdekes kombináció :)) volt, rendkívül széleskörű zenei ízléssel, például az ő közvetítésével hallottam először Madnesst és Ramonest, ezen túl pedig iszonyatosan laza és extravagáns figura volt (remélem, most is az). Jánosi István, bármilyen szemét is volt velem, időnként jó cimborám volt, és ilyenkor számos punk-, skinhead-, ska- és hasonló muzsikákat mutatott be nekem (például az akkor még betiltott Egészséges Fejbőr felvételeit).

Zenélni még mindig nem tudtam (és most sem nagyon...). Úrkúti (Veszprém megye) nyaralásaim alkalmával állandóan az egy évvel idősebb szomszéd srácot, Béres Gézát irigyeltem gitártudása miatt. Egyszer meg is próbálkozott a tanításommal, de túl hamar akartam virtuóz lenni és túl anarchikus volt a felfogásom a zene terén, így e kísérlet hamvába holt. Ezután a dob és más ritmushangszerek felé fordult az érdeklődésem, de mivel a haverok közül mindenki dobos akart lenni, átnyergeltem a billentyűkre. A szovjet gyártmányú nyekergő játékorgona után ballagási ajándék gyanánt kaptam édesanyámtól egy aprócska Yamaha szintetizátort, amely mai szemmel ugyanolyan játékszer volt, mint elődje, de akkor a minőségi (Nyugati! Azaz dehogy, inkább távol-keleti...) hangzást jelentette számomra. Innentől kezdve ezen pötyögtem le a dallamokat és írogattam kezdetleges saját nótáimat, melyek továbbra is csak elnéző mosolyokat váltottak ki a család és a baráti kör tagjaiból.

A már említett úrkúti nyaralások során természetesen a gyerekkori cimborákból (Vágfalvi "Bodega" Norbert, Szőllősy "Pez" Balázs, Bulányi "Sensei" Gábor, Rőth "Elek" Péter, Winkelmann "Vinyó" Zoli, Burucs "Tuk" Laci) verbuváltam "zenekart", így innentől kezdve a rendszeres erdőjárás, bunkerépítés, orvhorgászat, tyúk- és macskavadászat, kertek dézsmálása és egyéb kreatív tevékenységek mellett újabb okot adtunk a falu békés lakosságának a megbotránkozásra. A közös alkotó munka eredményeként született "Külszíni vámpír" című helyi slágerünk olyan sikeres volt, hogy két évvel később egy húsvéti locsolókörút alkalmával kénytelen voltam megverekedni a dalt ihlető személlyel, aki akkor éppen nindzsának képzelte magát. Felnőtt fejjel jogosnak érzem a felháborodását, melyet a róla szóló és faluszerte kazettán terjesztett gúnydal okozott, de ugyanilyen jogosnak tartom az önvédelmet is, melynek eredményeként a srác az árokban kötött ki... Ma már komolynak látszó családfő, ezúton is bocsánatot kérek tőle az okozott kellemetlenségekért. Egyébként már régóta jóban vagyunk, időnként jókat beszélgetünk a régi szép időkről :)

Időközben édesanyám is megtalálta régi-új párját, és újdonsült nevelőapám a legnagyobb örömömre elkötelezett rockrajongó volt, méghozzá abból a fajtából, amely még a Szabad Európa rádióból vette fel titokban a zenegyűjteménye nagy részét. A Nyugatról becsempészett és itthon kapható korabeli (60-as évek vége, 70-es évek eleje) lemezekkel együtt olyan zenei kollekcióra tett szert, amely a helyi offline fájlcserélő hálózat (értsd: hatalmas orsós magnókkal átballagtak egymáshoz az emberek, és valós időben zenéket másoltak, miközben jókat beszélgettek, ittak, cigiztek, stb.) megkerülhetetlen kulcsfigurájává tette. Emellett rengeteg rocktörténeti könyve és régi újságja volt, melyeket örömmel bocsájtott a rendelkezésemre.

(Most éppen kórházban lábadozik egy kisebb műtét után. Ezúton kívánok neki mielőbbi felépülést!)

Az otthoni és az iskolai helyzet eközben fokozódott, az utóbbi egy, az érdemjegyek és az iskolai teljesítményem alapján abszolút jogos bukásban csúcsosodott ki. Az ehhez vezető okokat már részleteztem, nem kívánom megismételni. Az ezt követő nyarat a rendszer... gengszter... módszer... vagy ki tudja, milyen "váltás" viharos eseményei tették még extrémebbé egy a világra rácsodálkozó 15 éves számára, majd jött a megváltásként várt vidékre költözés.

A történet innen folytatódik majd, az események helyszíne az egymáshoz közeli Fonyód és Balatonfenyves lesz. Néhány kiábrándító kudarcélmény után megkezdem az "igazi" zenélést, igazi hangszereken és igazi zenésztársakkal. Ez egy számomra igen kedves időszak, melyet valószínű, hogy több fejezetben írok meg, feltéve, ha érdekel még valakit.

Tovább is van, mondjam még?

A bejegyzés trackback címe:

https://bukottrockzenesz.blog.hu/api/trackback/id/tr89288668

Trackbackek, pingbackek:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Darth WaderTM 2008.01.08. 00:36:21

MONDJAD!

Én Barcsra akratam menni erdésznek csak a szüleim rosszul lettek a hír hallatán.

Általános és középiskolás szocializációs élmények a zene terén, ha belegondolok hogyan képeztek át MC Hammerből ACDC-re és Beatric-ére, a punkra, hogy a Tankcsapdáról meg a Kispálról már ne is beszéljek!

Nekem a rock sztár karrierem ott bukott meg, amikor egy osztálytársnőm hívott énekelni a barátja zenekarába, de a meghallgatáson elhasaltam, mert egy olyan énekest kerestek, akit "nem takar el a mikrofonálvány."

Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2008.01.08. 10:38:28

Üdvözlöm a blogban régi barátaimat: Anna királynőt, a Hetedik Érzék díváját; Wader nagyurat (így, dupla w-el!) és Szindbádot, az utazót, akinek a polgári nevét kellő felhatalmazás híján egyelőre nem árulhatom el.

Isten hozott benneteket!

sergei 2008.01.08. 11:59:22

Ahogy a gimnáziumról írtál, volt alkalmam összehasonlítani a saját élményeimmel (amik jóval frissebbek - én akkor születtem, amikor Te élet legrosszabb évét élted;) ). Azt kell hogy mondjam, hogy ugyanazok a tipikus szereplők számomra is ismertek. Vannak suttyók, vannak metálosok, vannak "rokkerek", punkok, na jó hippik nincsenek, van helyettük alternatív. Ami talán akkor nem volt, és ma van: a depresszió irányzat, úgy mint "gót" és "emo".

De nem csak a szereplők hasonlók, hanem a történet is: mindenkit megcibál a közösség, és ahogy mondtad, akiről nem peregnek le a sértések, az rosszul jár. Én is megvívtam a kis harcomat, szerencsére egy idő után ráéreztem az ízére hogyan kell, és be tudtam illeszkedni.

És persze, igen, MONDJAD.

kilozsul 2008.01.08. 15:39:08

Hát persze, de ne olyan ütemben, mint a Róma topikot ;) :D

Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2008.01.08. 15:43:49

Zsül barátom is előkúszott rejtekhelyéről :) Annak idején felelőtlen igéretet tettem neki, hogy feldobom egy kicsit az általa menedzselt fórumot (www.tadam.hu - ez itt a reklám helye!) egy történelmi témájú topikindítással. Úgy érzem, lassan itt az ideje...

Cheesezs 2008.01.08. 16:48:47

Gratula a Bloghoz, jó olvasni a krónikádat.Kell a folytatás, türelmetlenűl várom.....

Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2008.01.08. 17:07:54

Sajti urat is szeretettel üdvözlöm :)

kicsi zsu 2008.01.08. 21:22:10

Drága Tiborom! Könnybe lábadt szemmel olvasom soraid!
Igen, te egy ZENÉSZ vagy, de kérlek ne használd a "bukott" szót!
A többiekkel ellentétben én előnyben vagyok, mert nagyon jól ismerlek!
Minden kedves olvasónak üzenem: Tibi egy tiszta lelkületű, mélyérzésű, remek srác, istenáldotta tehetség, csak rossz időben született.
Osztozzatok sikereiben, kudarcaiban...

Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2008.01.08. 22:23:32

Aranyos Kicsi Zsu, nekem is majdnem könnybe lábadt a szemem, olyan szépet írtál rólam! Kár, hogy az elpirulás-szmájli nem jut most eszembe :(

A "bukott" szó értelmezését megtalálod a blog elején, nem olyan egyszerű fogalom ez, mint amilyennek látszik elsőre. Kedves húgom is ugyanezen akadt fenn, képes volt Brüsszelből felhívni emiatt. Ha egyszer visszatérek a zenei életbe, huncut félmosollyal fogom emlegetni ezt a blogot és a sok jóakaratú, érző szívű embert, akik itt összegyűltek. Addig is maradok tisztelettel bukott rockzenész :)

Abban pedig ne legyél biztos, hogy a blog törzsközönsége közül te ismersz a legjobban: sok jó régi jó barát és zenésztárs is írogat ide különböző álneveken.

Mindenesetre nagyon jól esett, amit írtál, ettől talán még az influenzám is elmúlik.

Örülök, hogy idetaláltál, látogass vissza minél többször!

Darth WaderTM 2008.01.09. 12:30:10

Jimmy bátyám jobbulást! Remélem hamarosan visszatérsz a rock zenei életbe élőben "CD-n és Kazettán" Amúgy tegnap óta van egy szak, amelyet Bödöcs Tibi után szabadon, végre elvégeztem és nem befejeztem! Diplomás történész sá-lá-lá-lá!

Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2008.01.09. 12:45:27

Gratulálok, Nagyúr! Ha minden jól megy, nyárra én is szerzek egy hasonló diplomát, igaz, csak levelezőn...

Az influenzám az utolsó nagy rohamokat indítja ellenem, de úgy érzem, hamarosan feladja a küzdelmet :)

A visszatérésre már vannak ötleteim, mindenesetre ti fogtok róla elsőként értesülni.

kicsi zsu 2008.01.09. 17:03:47

Én is gratulálok Darth Wader! Remélem Tibivel mi is nemsokára elmondhatjuk ugyanezt magunkról!
Tibi! A visszatérésen pedig egy percig ne gondolkodj, hanem minnél előbb tedd meg, mert igen nagy szükség lenne már egy kis jó zenére!
Addig is jobbulást neked!

Zsu 2008.01.11. 08:16:42

Kedves Tibi!

Folytasd! Nagyon jó! És nagyon várom, hogy mi következik most. Klasszak voltak azok a gimis koncertjeitek! Remélem az influenzád jobban van! Pussz

boro 2008.01.12. 05:42:46

mondd bizony, igen kíváncsi vagyok a folytatásra :-)

Vass Krisztian 2008.01.27. 03:49:01

Bar a tortenet egy reszenek szereploje vagyok, jo lenne olvasni kozos elmenyeinket a te szemszogedbol. Csok.

Fojami

kicsi zsu 2008.01.31. 18:38:35

Háló! Megjöttél már a sielésből? Mikor következik a folytatás?
Jövő héten szombaton remélem találkozunk a suliban!
Csók

clya 2008.02.06. 04:08:17

Kedves Tibi,

Végre véget ért a vizsgaidőszak, és végre van egy szusszanatnyi időm, így örömmel olvasom tovább a történeteket.

Szerencsére túl sok mindenről nem maradtam le, és nem egy kisebb könyv méretet kellett átolvasnom, bár azt hiszem az elmúlt egy hónapnyi pár ezer oldalnyi többnyire sületlenség után teljes mértékben felüdülés lett volna a te soraidat olvasni. - akármekkora terjedelemben.
Önző módon azt is mondhatnám, hogy kicsit örülök, hogy megvártad a vizsgázókat, mint pl. engem :):P
(Az önző mód csak azért, hogy a jól felépített "imidzsem" ne sérüljön. :P)

Viszont ha jól csalódom, akkor a beígért egy hetes távollét már eltelt, szóval csatlakozva az előttem szólókhoz: Várom a folytatást!

MONDJAD!

Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2008.12.24. 11:17:06

szilveszterkor remélem megfogadod, hogy folytatod a sztorit
süti beállítások módosítása